De bekendheid van een professionele sector is niet het resultaat van enkele personen. Het is de vrucht van de toewijding van veel mensen, vrouwen en mannen, gemotiveerde jongeren en ervaren senioren, die hun vaardigheden, hun knowhow, hun geestdrift en hun passie inbrengen. Hoe zorg je er dan voor dat de kandidaten voor de titel van Laureaat/Laureate van de Arbeid deze diversiteit weerspiegelen? Het debat onder de leiding van het KIEA met Jongerenplein en het Vrouwenforum biedt enkele mogelijkheden om te verkennen. Eén daarvan is de noodzaak om in die zin een sterk engagement te hebben van de partners die de procedure organiseren met de steun van van het KIEA.
Maar hoe kunnen we concreet handelen?
Eerste piste :
Ervoor zorgen dat er diversiteit bestaat binnen het Organiserend Comité. Het is natuurlijk niet de kwestie om de legitimiteit van de mensen die door een partnerorganisatie zijn aangesteld in te trekken, maar het zoeken naar formules om het gebrek aan diversiteit op te vangen. Zo kunnen wij een beroep doen op meer specifieke organisaties als ze bestaan (bijvoorbeeld een vereniging van vrouwelijke ingenieurs, een groepering van jonge accountants) of voormalige Laureaten met het gepaste profiel uitnodigen om deel te nemen aan het Organiserend Comité (suggestie gedaan tijdens de evaluatie van een eerdere procedure door het OC van de boekhoudkundige en fiscale sector) of één of andere persoon identificeren met een bepaalde reputatie in de sector en met een profiel dat het mogelijk maakt om het werk van de partners van het Comité te verrijken.
Tweede piste :
Ervoor zorgen dat de diversiteit aan profielen wordt bevorderd. Eén van de factoren tot het slagen van een procedure ligt in een goede informatiecampagne. De informatie moet niet alleen de doelgroep bereiken, maar moet ook de indiening van de kandidatuur motiveren. Uit ervaring weten we dat het eerder mannelijke profielen zijn en vaak ouder dan veertig die hun kandidatuur indienen. De informatiecampagne moet daarom het accent leggen op de diversiteit van profielen, door andere profielen onder de aandacht te brengen: vrouwen, jongeren, mindervaliden, specifieke en minder bekende functies, enz.
Derde piste :
Het gebruiken van gerichte informatiemedia. Door de informatiekanalen te vermenigvuldigen, bereiken we het grootste aantal. Het gebruik van sociale netwerken compenseert het snelheidsverlies van papieren media, maar we moeten verder nadenken. Vrouwen die bijvoorbeeld een professioneel leven en gezinsverantwoordelijkheden moeten leiden, besteden minder tijd aan het surfen op internet, maar zullen waarschijnlijk niet onverschillig staan tegenover een korte en krachtige videoboodschap. Een andere mogelijkheid die al is onderzocht, is om informatie toe te voegen aan essentiële documenten, zoals de maandelijkse loonfiche.
Vierde piste :
Zich doelen stellen. Let op, een doel is geen quotum. Het begrip quotum is in dit geval niet op zijn plaats. Maar het stellen van doelen en hun permanente evaluatie maken het mogelijk om informatiecampagnes te verbeteren en, indien nodig, beter te richten op de ontbrekende profielen. Nog andere ideeën? Aarzel niet om ze naar info@iret-kiea.be te sturen.