Deze zomer (her)ontdekken we een paar beroepen die ongekend, ongewoon of stereotiep zijn. We zullen proberen om alle facetten van deze beroepen te ontdekken.
Vandaag vertelt Kevin over zijn werk als florist
Door Covid stond de wereld stil maar deed mijn onderneming op volle toeren draaien. Ik ben Kevin Lennertz, zaakvoerder van LK Floral Service en gepassioneerd ondernemer. LK is niet zomaar een afkorting van mij naam of de benaming van mijn onderneming. LK is het kwaliteitslabel dat ik uitdraag naar de klant toe. Bloemen, planten, decoratie, groenonderhoud of florale dienstverlening, voorzien wij allemaal van de nodige kwaliteitsgarantie.
Covid zorgde ervoor dat we onze activiteiten gingen optimaliseren en moderniseren tegen een hoge snelheid. Aanpassingen aan het online bestelsysteem, nauwere samenwerking met onze groothandelaars en meer dan ooit rekenen op wederzijds vertrouwen tussen de klant en onszelf.
Covid deed ons dag na dag onze grenzen verleggen, nieuwe uitdagingen aangaan en onze onderneming telkens opnieuw weer uit te vinden. De eerste zware uitdaging was het paasweekend. Iedereen wou aan elkaar laten weten dat ze gemist werden. Natuurlijk hoorde hier een prachtig boeket of bloemstuk met een mooie boodschap bij. We werkten hard maar alles moest ook logistiek vlot verlopen. De levering van een kwalitatief bloemwerk aan onze klanten werd ineens een uitdaging. Onze oplossing bestond er niet uit om meer voertuigen te voorzien. We kozen voor een meer milieuvriendelijke oplossing. Iedere ontvanger werd opgebeld om een bezorgmoment vast te leggen. Zo namen we zelf controle over onze planning en was iedereen op voorhand op de hoogte van het leveringsmoment. Veel bestellingen brengen ook veel administratieve rompslomp met zich mee. Door het kiezen voor de Tifiori-webshop konden we heel wat tijd besparen. Tifiori werd al snel onze digitale partner en bood ons een werkbare oplossing voor de administratieve druk.
De Covid-crisis heeft ons doen nadenken over onze toekomst. Realisaties op organisatorisch vlak waar we anders lange tijd over zouden doen, omdat het niet noodzakelijk was, werden nu versneld ingezet. Deze schakeling bood onze groeikansen op korte termijn met een lange termijn visie.
Het digitale verhaal wordt zowel door ons als door de klant als positief ervaren. Hier gaan we in de toekomst zeker mee verder. Klanten vertrouwen ons en dit vertrouwen zullen we niet beschamen. Ik streef er naar om op lange termijn op het huidige elan verder te bouwen. De snelheid van digitalisering en de betrouwbaarheid van een persoonlijke aanpak zijn de sleutel voor toekomstig succes. We werken verder aan onze vertrouwensband, denken milieugericht en blijven het “LK” kwaliteitslabel verder uitdragen als key-business punt.
Kevin is Laureaat van de Arbeid, zilveren ereteken – Label Professional van het beroep van de sector “Floristen”