Ter gelegenheid van Vrouwendag op 8 maart, heeft Vrouwenforum de partners van het KIEA uitgenodigd om concrete actie te ondernemen. Het initiatief hield daar niet op, ook andere organisaties waarvan de doelstellingen aanvullend of gelijkaardig zijn werden gecontacteerd. Zo ontmoetten we Womenpreneur, een vzw waar de activiteiten worden uitgevoerd door dynamische jonge vrouwen, waarbij hun actie geen grenzen kent. Ze worden ondersteund door experts. Hoewel hun belangrijkste interventieterrein het ondernemerschap van vrouwen is, gaat hun actie veel verder, omdat het inderdaad een echte verandering in het maatschappelijk paradigma is die wordt beoogd. Sana Afouaiz, medeoprichter en directeur van Womenpreneur vertelt over haar werk.
Sana, in 2020 lanceerde Womenpreneur GenerationW in België, wat is het en op welk publiek richt u zich ?
In 2020 lanceerden we namelijk de eerste editie van ons GenerationW-programma, een accelerator die 6 maanden training bood aan gemarginaliseerde Brusselse vrouwen. Het doel van het programma was om deze vrouwen te ondersteunen tijdens en na de COVID-19 crisis.
We selecteerden 50 vrouwen die de kans kregen om deel te nemen aan meer dan 140 activiteiten. Het programma was gericht op het versterken van de weerbaarheid van vrouwen tegen de crisis, hun deelname aan en betrokkenheid bij ondernemerschap en een digitale omgeving. In een poging om genderongelijkheid op de arbeidsmarkt en in de technologie te verminderen, stimuleerde en plaatste dit programma vrouwen in het centrum van de Brusselse economie.
Het GenerationW-programma omvatte workshops, trainingen en sessies met experts op het gebied van technologie, marketing, financiële cultuur, innovatie, arbeidsmarkt, branding en nog veel meer. Onze partners waren: Google, Pebble Media, Snapchat, Actiris, Brand New Day, AXA, Microsoft, City of Trades en nog veel meer. Inspirerende CEO’s uit binnen- en buitenland namen deel aan onze wekelijkse sessies. Ze deelden hun ervaringen en hielpen goede adviezen te geven aan de kandidaten over hoe ze als vrouwelijke ondernemers kunnen slagen.
Door deze activiteiten hebben we bijgedragen aan de emancipatie van veel vrouwen door hun carrière een boost te geven en bij te dragen aan hun persoonlijke ontwikkeling. Via ons programma konden kandidaten de zichtbaarheid van hun bedrijf vergroten. Ze hebben nieuwe trends op het gebied van ondernemerschap geïdentificeerd en welke de technologieën van de toekomst zullen zijn.
Dit jaar lanceerden we de tweede editie in samenwerking met Equal Brussels en de Amerikaanse ambassade in België om jonge vrouwelijke werkzoekenden te ondersteunen.
Hoe is uw aanpak specifiek?
Onze aanpak richt zich op de plaats van vrouwen binnen de arbeidsmarkt en meer in het bijzonder op ondernemerschap. De rode draad van het GenerationW-programma is het in de kijker zetten en trainen van vrouwelijke voorbeelden. Ten eerste willen we vrouwen die in zogenaamde “mannelijke” omgevingen werken, ontmoeten om hen voor het voetlicht te plaatsen. Het doel van deze aanpak is, andere vrouwen te inspireren, om de boodschap te verspreiden dat “vrouw zijn” geen obstakel mag zijn in de professionele omgeving.
Ons programma is erop gericht om te voldoen aan de behoeften van vrouwen die de crisis van Covid-19 ervaren. We stellen onszelf veel vragen als: Waarom lijden vrouwen meer onder de crisis van Covid-19? Hoe kunnen we ze helpen? Met welke middelen? (…)
Vele banen zullen verdwijnen, door de Covid-19 crisis, maar ook door de digitale revolutie. In België werkt slechts 14% van de vrouwen in de technologie en 56% van deze vrouwen verlaat na vijf jaar hun baan. De Covid-19 crisis in combinatie met de digitale revolutie plaatst vrouwen in de marge van de samenleving. We willen ze weer centraal stellen in de samenleving en hen nieuwe kansen bieden.
De Raad van Europa heeft ons GenerationW-programma erkend als een van de meest inspirerende initiatieven tijdens de Covid-19-pandemie.
Welke links kunnen we smeden?
We dragen vergelijkbare waarden binnen onze projecten, we zouden veel banden kunnen smeden. We willen de gendergelijkheid in sommige omgevingen versterken door vrouwen aan te moedigen deel te nemen en te trainen om in deze middens te integreren. We zouden samen acties kunnen creëren om meer vrouwen te bereiken en bepaalde posities/functies/beroepen toegankelijker te maken. We zouden campagnes kunnen voeren om het talent van vrouwen te ontdekken en te promoten en zo vrouwen en toekomstige generaties inspireren.
Sinds dit interview is er samenwerking tot stand gekomen. Een deelneemster van Generatie W-heeft zich in de kapperssector kandidaat gesteld voor de titel van Laureaat/Laureate van de Arbeid. We wedden dat zij de titel zal krijgen en dat ze op haar beurt een inspirerende vrouw zal worden.
Ook op de agenda staat een presentatie van het KIEA.
Bereid om deze vereniging steunen? Aarzel niet, neem contact met ons op.
Meer informatie:
www.womenpreneur-initiative.com
Vrouwenforum zijn pilootprojecten.
Een van de doelstellingen van de groep is, de deelname aan selectieprocedures te vergroten om meer zichtbaarheid te geven aan verdienstelijke en inspirerende vrouwen. Vrouwenforum heeft daarom drie gebieden aangewezen waarin specifieke maatregelen kunnen worden genomen.
Ter herinnering, de strategie die al in deze nieuwsbrief wordt gepresenteerd, is gebaseerd op drie punten: een gediversifieerd en evenwichtig organisatiecomité, een specifieke en gerichte informatiecampagne en streefcijffers.
Het zijn de boekhoudkundige en fiscale beroepen die voorop lopen. De partners kwamen overeen om met belangstelling een proefproject uit te voeren. In de laatste procedure was de participatie van vrouwen 25 %, iets lager dan hun sectorale vertegenwoordiging (29 %).
Kennis van de doelgroep is essentieel om actie te ondernemen. Een goede analyse is daarom noodzakelijk om eerst de situatie te verduidelijken en de vraag te beantwoorden: In welke beroepscategorieën bevinden vrouwen zich in de sector? Vervolgens zullen specifieke instrumenten moeten geïntegreerd worden in de informatiecampagne, die met de partners van het Organisatiecomité zal opgezet worden. Een prachtig project met interessante uitdagingen voor zowel het organiserend comité als voor Vrouwenforum.
Als Eredeken van de Arbeid kan u een rol spelen door deel te nemen aan de verspreiding van de informatie. Denk erover na en identificeer al degene die u wilt promoten!
Martine Voets