“Gender”, een sociaal vastgesteld verschil tussen de seksen, is nog vaak een reden tot discriminatie. Daarom beoogt de wet “gender mainstreaming”, die in 2007 in België werd aangenomen, om een genderdimensie te integreren in het overheidsbeleid en het goede voorbeeld te geven, vooral in de officiële communicatie. Het doel is stereotypen en alle vormen van seksisme vermijden, om op een respectvolle en inclusieve manier te communiceren. Belangrijke elementen, maar er wordt niet altijd rekening mee gehouden! Laten we eens kijken hoe het KIEA deze toepast…
Vanaf de eerste contacten van een nieuwe sector tot en met de uitreikingsplechtigheid, let het KIEA op een evenwichtige deelname van de deelnemers, of ze nu lid zijn van het Organiserend Comité, ingeschreven kandidaten of andere deelnemers. Hieronder een overzicht van de aandachtspunten om deze balans te vinden.
- Het zoeken van experts binnen elke sector.
- Het plannen van een evenement/vergadering op een tijdstip dat verenigbaar is met het privéleven.
- Zichzelf uitdrukken op een duidelijke, leesbare en/of hoorbare, en inclusieve manier uit.
- Met de leden van de Comités nadenken over het aanpassen van de selectiecriteria aan de realiteit zoals vrouwen deze ervaren en over het uitbreiden van deze criteria naar andere waarden die menselijke kwaliteiten benadrukken (softskills, interpersoonlijke vaardigheden…).
- Het nazien van communicatiemedia (website, Facebook-pagina…) om visueel diversiteit te tonen (foto’s, kleuren…) en om hardnekkige stereotypen met betrekking tot tewerkstelling te doorbreken.
- Het bestuderen van genderstatistieken (inschrijvingen, communicatiecampagnes…) en de bevindingen in het jaarverslag rapporteren.
Meer info: Vrouwenforum/Acties
Het is geweldig ter ondersteuning van mij om een website te hebben, wat nuttig is ten gunste van mijn kennis. bedankt beheerder